Του Θ. Ι. Ρηγινιώτη
Δύο από τα πιο γνωστά τροπάρια της Μ. Εβδομάδας είναι τα «Ιδού, ο Νυμφίος έρχεται» και «Τον νυμφώνα Σου βλέπω». Ποια είναι όμως η σημασία τους;
Το πρώτο απ’ αυτά λέει:
«Ιδού, ο Νυμφίος έρχεται εν τω μέσω της νυκτός, και μακάριος ο δούλος, ον ευρήσει γρηγορούντα. Ανάξιος δε πάλιν ον ευρήσει ραθυμούντα. Βλέπε ουν, ψυχή μου, μη τω ύπνω κατενεχθείς, ίνα μη τω θανάτω παραδοθείς και της βασιλείας έξω κλεισθείς. Αλλά ανάνηψον κράζουσα· Άγιος, Άγιος, Άγιος ει ο Θεός ημών, διά της Θεοτόκου ελέησον ημάς».
Στα νέα ελληνικά, το τροπάριο λέει (κάπως ελεύθερα):
«Δείτε, έρχεται ο Γαμπρός (Νυμφίος) καταμεσίς της νύχτας, και καλότυχος ο δούλος, που θα τον βρει ξύπνιο, αλλά ανάξιος εκείνος που θα πιαστεί στον ύπνο. Πρόσεχε λοιπόν, ψυχή μου, μην αφεθείς στον ύπνο, για να μην παραδοθείς στο θάνατο και κλειστείς έξω από τη βασιλεία. Αλλά σύνελθε και φώναξε: Είσαι Άγιος, Άγιος, Άγιος, Θεέ μας, μέσω της Θεοτόκου ελέησέ μας».
Ποια είναι η σημασία αυτού του τροπαρίου;
Οι στίχοι παραπέμπουν σε δύο παραβολές, δηλαδή ιστορίες με κάποιο νόημα που είπε ο Χριστός. Η πρώτη φράση προέρχεται από την παραβολή των δέκα παρθένων (κατά Ματθαίον, κεφ. 25, στίχοι 1-13). Λέει ότι δέκα κορίτσια είχαν βγει να προϋπαντήσουν το γαμπρό σε κάποιο γάμο. Όμως εκείνος άργησε και αποκοιμήθηκαν. Και καταμεσίς της νύχτας ακούστηκε φωνή: «Ιδού, ο Νυμφίος έρχεται!». Οι κοπέλες ξύπνησαν, αλλά «οι λαμπάδες τους» έσβηναν. Οι πέντε απ’ αυτές (οι «φρόνιμες» = συνετές) είχαν μαζί τους λάδι και ανανέωσαν τη φλόγα, αλλά οι άλλες πέντε (οι «μωρές» = επιπόλαιες) δεν είχαν. Έτσι, μέχρι να βρουν να αγοράσουν, ο Γαμπρός μπήκε στο σπίτι του γάμου, έκλεισε η πόρτα και έμειναν απ’ έξω.
Όπως φαίνεται στα λόγια του Χριστού, ο γαμπρός της ιστορίας συμβολίζει το Χριστό, που όλοι περιμένουμε τη Δευτέρα Παρουσία Του, αλλά αυτή καθυστερεί. Θα έρθει ξαφνικά («μέσα στη νύχτα») και τότε κάποιοι θα είναι έτοιμοι να εμφανιστούν μπροστά Του, γιατί θα είναι καλοί άνθρωποι, ενώ κάποιοι άλλοι θα είναι ανέτοιμοι (επειδή φέρθηκαν ανόητα και δε φρόντισαν να καθαρίσουν την καρδιά τους) και θα μείνουν έξω από «το γάμο», δηλαδή τη βασιλεία του Θεού (τον παράδεισο).
Η δεύτερη παραβολή (κατά Λουκάν, κεφ. 12, στίχοι 36-46) μιλάει για κάποιους δούλους, που περιμένουν τον κύριό τους να επιστρέψει από γάμο. Καλότυχος, λέει ο Ιησούς, εκείνος ο δούλος, που ο κύριος θα τον βρει σε επιφυλακή να τον περιμένει, ενώ αλίμονο σ’ εκείνον που θα σκεφτεί «αργεί ο κύριος» και θ’ αρχίσει να μεθοκοπάει, να δέρνει και να καταπιέζει τους άλλους δούλους. Και αυτή η παραβολή δηλώνει ότι ο Χριστός θα επιστρέψει «ως κλέπτης εν νυκτί», σε στιγμή που κανείς δε θα Τον περιμένει.
Εννοείται ότι η στιγμή, για την οποία ο καθένας πρέπει να είναι έτοιμος, είναι η στιγμή του θανάτου μας, που πιθανότατα θα προηγηθεί της Δ. Παρουσίας και είναι ουσιαστικά η στιγμή της κρίσης μας μπροστά στο Θεό. Ας είμαστε έτοιμοι, έχοντας καθαρίσει την καρδιά μας από τα ελαττώματα που μας εμποδίζουν να αγαπήσουμε το Θεό και τον πλησίον μας.
Αυτό ακριβώς είναι και το νόημα του τροπαρίου. Ο ποιητής καλεί την ίδια την ψυχή του να μετανοήσει και να αφεθεί στα χέρια του Θεού, ζητώντας τη βοήθειά Του μέσω της Θεοτόκου, των αγίων και των φωτεινών αγγέλων (η τελευταία φράση λέγεται με όλες αυτές τις παραλλαγές). Το τριπλό «Άγιος, Άγιος, Άγιος» είναι από τον ύμνο των αγγέλων (των Σεραφείμ) που άκουσε ο προφήτης Ησαΐας (Ησαΐας, κεφ. 6) και υποδηλώνει την Αγία Τριάδα.
«Τον νυμφώνα Σου βλέπω…»
Το δεύτερο τροπάριο λέει:
«Τον νυμφώνα Σου βλέπω, Σωτήρ μου, κεκοσμημένον, και ένδυμα ουκ έχω, ίνα εισέλθω εν αυτώ. Λάμπρυνόν μου την στολήν της ψυχής, Φωτοδότα, και σώσον με».
Σε νέα ελληνικά:
«Σωτήρα μου, βλέπω στολισμένο το σπίτι του γάμου, αλλά δεν έχω κατάλληλα ρούχα για να μπω μέσα. Κάνε λαμπερή τη στολή της ψυχής μου, Εσύ που δίνεις το φως, και σώσε με».
Οι στίχοι είναι εμπνευσμένοι από μια άλλη παραβολή του Χριστού, στο κατά Ματθαίον, κεφ. 22, στίχοι 1-14: ένας βασιλιάς παντρεύει το γιο του, αλλά οι καλεσμένοι«αγρόν ηγόρασαν» (η φράση είναι από το Λουκ. 14, 18, όπου υπάρχει η ίδια παραβολή ή μια παρόμοια – εκεί κάποιος λέει: «αγόρασα ένα αγρό (χωράφι) και πρέπει να πάω να τον δω, γι’ αυτό δε μπορώ να έρθω») και δεν πήγαν. Τότε εκείνος έστειλε και κάλεσαν όλους τους φτωχούς και περιθωριακούς, που ήρθαν αντί για τους επίσημους. Είδε όμως κάποιον με ρούχα ακατάλληλα για γάμο και έβαλε να τον πετάξουν έξω, και μάλιστα «στο σκοτάδι»!...
Εννοείται ότι, αφού οι τελικοί καλεσμένοι ήταν φτωχοί, ο Ιησούς δεν εννοούσε ότι ο άνθρωπος διώχτηκε επειδή είχε «κακά ρούχα». Το νόημα είναι ότι είχε κακή ψυχή.
Εδώ λοιπόν ο ποιητής του τροπαρίου παρακαλεί το Χριστό να τον βοηθήσει να γίνει λαμπερή η ψυχή του, να τη «φορέσει» (ως το καταλληλότερο ένδυμα) και να μπορέσει να μπει στο γλέντι του γάμου, δηλ. στον παράδεισο.
Ο Ιησούς ως Νυμφίος
Ο ίδιος ο Χριστός συχνά παρομοίασε τον ερχομό Του με γάμο και τον εαυτό Του με Νυμφίο (γαμπρό). Και στο τέλος της Αποκάλυψης ο παράδεισος συμβολίζεται με μια «πόλη στολισμένη σα νύφη», μέσα στην οποία δεν μπαίνει τίποτε κακό.
Η σημασία αυτής της παρομοίωσης είναι ότι στο πρόσωπο του Χριστού συντελείται ένας «ιερός γάμος» Θεού και ανθρωπότητας: στο γάμο οι δύο σύζυγοι ενώνονται, ενώ στο Χριστό ενώθηκαν Θεός και άνθρωπος, γι’ αυτό ο Χριστός είναι Θεάνθρωπος. Γι’ αυτό ο Χριστός ονομάζεται «Νυμφίος της Εκκλησίας», η σχέση του αντρόγυνου παρομοιάζεται από τον απόστολο Παύλο με τη σχέση Χριστού και Εκκλησίας (στην επιστολή προς Εφεσίους, κεφ. 5, που διαβάζεται κατά την τελετή του γάμου), ενώ το «Άσμα Ασμάτων» (το ερωτικό τραγούδι του βασιλιά Σολομώντα που βρίσκεται στην Παλαιά Διαθήκη) ερμηνεύτηκε από τους χριστιανούς αγίους ως αλληγορία του έρωτα του Θεού και του ανθρώπου.
Ο Θεός, κατά τους αγίους μας, είναι «ερωτευμένος με τον άνθρωπο», γιατί μόνο ένας ερωτευμένος θα μπορούσε να κάνει τέτοια θυσία: να γίνει ταπεινός άνθρωπος (ενώ είναι ο παντοδύναμος Θεός) και ν’ αφήσει να τον βασανίσουν μέχρι θανάτου για να σώσει το δημιούργημά Του. Επίσης, η αγάπη του Θεού είναι «έρως», γιατί Τον κινεί σε ένωση με τον άνθρωπο, όπως οι δύο ερωτευμένοι ενώνονται «οι δύο εις σάρκα μίαν».
Όλα αυτά δεν σκανδαλίζουν τους χριστιανούς, γιατί δεν περιέχουν τίποτε κακό: μιλάνε για την αγάπη του Θεού και για την ένωσή Του με τους ανθρώπους (την αγιότητα). Αυτή την ένωση καλείται να έχει ως σκοπό της ζωής του κάθε χριστιανός. Έτσι, αξιολογεί κάθε πράξη του, στην προσωπική, οικογενειακή, επαγγελματική κ.τ.λ. ζωή του, με γνώμονα αν συμβάλλει σ’ αυτή την ένωση ή την εμποδίζει: στην ένωση με τον Τριαδικό Θεό διά του Χριστού.
Γι’ αυτό ο Χριστός δεν θα μπορούσε να έχει παντρευτεί ή ερωτευτεί μια γυναίκα: όχι γιατί «ήταν ανέραστος» (δεν ήταν, όπως μόλις είπαμε), αλλά γιατί είναι ο Νυμφίος της Εκκλησίας, ερωτευμένος και ενωμένος με τη Νύμφη Του, την ανθρωπότητα. Μόνο αν δεν ήταν Θεός, αλλά ένας κοινός άνθρωπος, τότε δεν είναι αληθινός αυτός ο ιερός γάμος, άρα ούτε η ανάσταση και φυσικά δεν υπάρχει και σωτηρία από το θάνατο. Γι’ αυτό και οι (λανθασμένες) ιδέες ότι δήθεν ήταν παντρεμένος με την αγία Μαρία τη Μαγδαληνή, είναι αντίθετες με τη διδασκαλία και την εμπειρία των αγίων όλων των εποχών για τη Θεότητα του Θεανθρώπου Νυμφίου Ιησού.
Καλή ανάσταση σε όλους μας.
Δοξα τον θεο φιλτατε Λυκιε εβαλες και ενα ωραιο χριστιανικο θεμα. Μπραβο σου χιλιες φορες!!! Να εχεις καλο Πασχα και καλη Ανασταση στην καρδια σου!
ΑπάντησηΔιαγραφήhttps://www.youtube.com/watch?v=YpfgBjdlgHs
ΑπάντησηΔιαγραφήΦΩΝΑΡΑ............
ΑπάντησηΔιαγραφήhttps://www.youtube.com/watch?v=t894otDco60
Πολυ ωραια λογια και φανταστικοι υμνοι απο ωραιες φωνες. Δειτε και αυτο το βιντεακι:
ΑπάντησηΔιαγραφήhttps://www.youtube.com/watch?v=7oeVLIFnprc
Αυτο που μ αρεσει ειναι τα ισοκρατηματα που κανουν οι αντρικες φωνες.. Κωστας
Και απο εμενα αυτο με τις ευχες μου για Καλο Πασχα!
ΑπάντησηΔιαγραφήhttps://www.youtube.com/watch?v=oD659OZtRIs
Αντε τωρα, με αναγκαζεις μετα απο δικηγορο του διαβολου να παιξω και το ρολο του Αντιχριστου. Αν με βρει καμια Λουκα, θα με σουβλισει επιτοπου.
ΑπάντησηΔιαγραφήΤο οτι ο Χριστος (Εμμανουελ) ειχε γυναικα, ειναι πλεον ιστορικο στοιχειο. Καλως ή κακως, διασωθηκε το αποσπασμα που λεει "Ο Χριστος τους ειπε...η γυναικα μου" στην Ναγκ Χαμαντι. Οι πιθανοτητες να ειναι μουσαντενιο ή παρερμηνεια, υπαρχουν μεν, αλλα ειναι αρκετα μικρες, ειδικα για το πρωτο παρα πολυ μικρες.
Ωστοσο, αυτο δεν αναιρει τα υπολοιπα. Υπαρχουν τουλαχιστον δυο σεναρια που μπορω να σκεφτω ωστε να συμβιβαστουν. Το πρωτο, πως ο Θεανθρωπος κατηλθε με επιφοιτηση στο σωμα του Χριστου ας πουμε περιπου οταν ηταν 30 χρονων και η σαρκα του τοτε μονο ηταν ετοιμη για να τον δεχτει, προετοιμασμενη με νηστειες κτλ. Αλλωστε η ενσαρκωση του θεανθρωπου σε παιδι ειναι και λιγο ατοπη. Τι σοι θεανθρωπος θα ηταν αμα χρειαζοταν να τον διδαξουν να μιλαει, να διαβαζει κτλ και πριν απο αυτα να τον, μεταξυ αλλων, (με το συμπαθιο) ξεσκατιζουν; Ο γαμος και συμβιωση με τη Μαρια Μαγδαληνη λοιπον ειχε προηγηθει της μετοικησης αυτης και εγινε πριν γινει 30 χρονων, μετα τελος, κομμενα τα σου,ξου,μου. Νυμφιος μονο της ανθρωποτητας. Αρα η μεροβιγγειανη δυναστεια ισχυει, απλα δεν ειναι απογονοι του θεανθρωπου αλλα του ανθρωπινου φορεα του θεανθρωπου, πριν αυτος μετοικησει μεσα του.
Στη σειρα SuperNatural παλι ετσι δουλευει το πραγμα. Οι αγγελοι, αρχαγγελοι και Σια, μετοικουν σε σωματα που ειναι ετοιμα να τους δεχτουν και αντεξουν. Παντα βεβαια απαιτειται και η συμφωνη γνωμη του φορεα-ανθρωπου. Αν πει οχι, δεν γινεται μετοικηση με το ζορι. Οσο πιο δυνατος ο αρχαγγελος, τοσο πιο δυσκολο να βρεθει ικανο σωμα να τον αντεξει, πχ Εωσφορος και μετα Μιχαηλ. Ισως κατι αντιστοιχο να εγινε και με τον θεανθρωπο, γιατι οχι; Γιατι να πρεπει ντε και καλα να ενσαρκωθει εξ αρχης απο την πρωτη μερα; Μπορει ενα νεογεννητο να αντεξει τετοιο μεγεθος ουσιας και Οντος χωρις να αυτοαναφλεχθει η υλη;
Το δευτερο σεναριο, λεει πως παλι ισχυουν τα περι Νυμφιου ανθρωποτητας, αλλα ηταν απο παλια και οχι το 0, ο θεανθρωπος υπηρξε πολυ πολυ παλια, αλλοι συγκρατησαν την ιστορια ως Διονυσο Ζαγρεα (ορφικοι), αλλοι λαοι αλλιως, οι ιουδαιοι τελευταιοι και καταιδρωμενοι ως Χριστο. Ο Χριστος ηταν ενας διδασκαλος ή Προφητης που λεει και το κορανι, ο θεανθρωπος ειχε ερθει απο πολυ πολυ παλια, ισως και απο καταβολης της ανθρωποτητας, οποτε αφου ειναι χωριστα στοιχεια ο Ιησους ειχε γυναικα του την Μαγδαληνη. και απλα οι Ιουδαοι εξηγαγαν τις δυο ιστοριες σε μια, ωστε να την εκμεταλλευτουν προς οφελος του (ως γνησιοι εβρραιοι) και να εμφανιστουν και ως περιουσιος.
Στοχαστης
Τωρα θα διαφωνησω λιγο με τις ερμηνειες.
ΑπάντησηΔιαγραφήλεει "Σωτήρα μου, βλέπω στολισμένο το σπίτι του γάμου, αλλά δεν έχω κατάλληλα ρούχα για να μπω μέσα. Κάνε λαμπερή τη στολή της ψυχής μου, Εσύ που δίνεις το φως, και σώσε με"
Ο γαμος γινεται ηδη ή εγινε. Ενωθηκε ο Χριστος με την ανθρωποτητα. Για να ειναι διαρκης αυτη η ενωση, αυτη η ενωση δεν μπορει να ειναι στον υλικο κοσμο, αλλα στον πραγματικο μη ορατο κοσμο, του οποιου ο κοσμος μας δεν ειναι παρα μια προβολη. Πώς θα μπορουσε να γινει στην προβολη η ενωση, στον κοσμο του μη Οντος που αποτελουμε εμεις; Ενωση των "εικονων"; Δεν θα μπορουσε. Απλα ισως να χρειαζεται που και που να ανανεωνεται με εκ νεου μετοικηση του θεανθρωπου σε καποιο σωμα διδασκαλου. Εαν ισχυει το αλλο σεναριο, η ενσαρκωση του θεανθρωπου εγινε απαξ, μια φορα και τελος.
Ο Χριστος δηλαδη υπαρχει, εχει νυμφευτει την ανθρωποτητα, και υπαρχει γλεντι στο στολισμενο σπιτι του γαμου ητοι στο πραγματικο μη ορατο επιπεδο, ας το πουμε αιθερικο. Για να μπει καποιος στο αιθερικο, χρειαζεται να "χτισει" αντιστοιχο αιθερικο σωμα. Πως θα κανεις λχ αστρικη προβολη αν δεν εχεις αστρικο σωμα; Δεν γινεται. (παρεπιτποντως λεγεται πως το αλκοολ καταστρεφει το αστρικο σωμα). Αρα για να μπεις στο "σπιτι" του γαμου που γινεται το γλεντι, χρειαζεσαι "ρουχα", καλα ρουχα, δηλαδη να εχεις χτισει το αντιστοιχο σωμα, με την ορολογια που χρησιμοποιειται τωρα. Τοτε λεγανε ρουχα, διοτι αυτα δεν τα ξερανε.
Εδω βεβαια ακυρωνονται και αυτα που λεει το κειμενο για "κακη ψυχη" και τον διωξανε. Δεν υπαρχει κακη ψυχη, δεν μπορει να υπαρξει κακη ψυχη. Η ψυχη ειναι κομματι του θεου του ιδιου, κυτταρο της Πηγης, δεν νοειται να ειναι το κυτταρο της παναγαθης πηγης "κακο". Εννοουν προφανως ως "κακη" την ψυχη που εχει βυθιστει στον κοσμο της υλης, που εχει σκεπαστει με ρυπους (παθη, κτλ) και δεν ειναι καθαρη. Αυτο φαινεται απο την πρωτη παραβολη που λεει πως οσοι κοιμουνται, θα χασουν τον Νυμφιο, δεν θα παρουν χαμπαρι τιποτα. Ο βυθισμενος στην υλη και στην μηχανικοτητα της ζωης του υλικου κοσμου, λεμε ακριβως σημερα πως ειναι αυτος που "κοιμαται". Ολοκληρη η διδασκαλια του Γκουρτζιεφ και των μαθητων του Ουσπενσκι, Μορις Νικολ κτλ, βασιζεται στο πως θα "ξυπνησει" ο ανθρωπος. Δεν ειναι ευκολο αυτο, αυτο ειναι αθλος. Οι σειρηνες της υλικης ζωης ειναι πολυ δυσκολο να αγνοηουν. Κοτζαμ Οδυσσεας και αν δεν τον ειχαν δεμενο (κατ'εντολη του βεβαια), πιθανον να μην ειχε αντισταθει στο "τραγουδι των σειρηνων".
Στοχαστης
Γιατι λεει ομως "Νυμφίος έρχεται εν τω μέσω της νυκτός"; Και οι γοργονες δεν ζουσαν στις εσχατιες της νυχτας που λεγαμε προηγουμενως; Τι ειπαμε πως μαλλον εννοειται; Ο πραγματικος πολυδιαστατος μη υλικος κοσμος, του οποιου ο υλικος κοσμος μας ειναι απλα μια προβολη, και τον οποιο μπορουμε μεν να επισκεφτουμε μονο με τη συνειδηση μας. Το υλικο σωμα δεν μπορει να ακολουθησει εκει, αναγκαστικα μενει αδρανες εδω. Για τον φιλο Εριωπα να πω, πως παλαιοτερα ειχα καταφερει για λιγα δευτερολεπτα και για 3-4 φορες να καταφερω συνειδητο ονειρεμα και να βγω για ελαχιστο στο αστρικο μη υλικο επιπεδο, που συνορευει με τον πραγματικο υλικο κοσμο που συζηταμε. Δεν το λεω για να περηφανευτω, αλλωστε της πλακας ηταν η βολτα που εκανα, ισα ισα μια ματια εριξα, αστεια πραγματα για καποιους μυστες. Ειναι ομως υπεραρκετα ωστε να σας διαβεβαιωσω εκ πειρας πως αυτος ο κοσμος υπαρχει, και η αισθηση που αποκομιζει ο περιηγητης της ειναι πως εκει ειναι το ξυπνιο και η κανονικη ζωη που ζουμε εδω ο υπνος. Ξεκαθαρα, ασυγκριτη διαφορα στην ποιοτητα διαυγειας της συνειδησης, που ισχυει κλιμακωτα. Απο απλο ονειρο που μοιαζει ζωνντανο, σε αυτο που λεω, μεχρι το Απολυτο.
ΑπάντησηΔιαγραφήΟταν λεει λοιπον ψυχη μου μην αφεθεις στον υπνο, εννοει να μην ξεχαστεις στην υλικη ζωη. Καταθετω λοιπον την αποψη πως ο Νυμφιος βρισκεται ηδη στο αιθερικο και περιμενει. Δεν περιμενει ομως ισως συνεχως. Το αιθερικο επιπεδο ειναι αδιανοητα μεγαλο. Δεν μπορουμε εμεις να τον βρουμε εκει, αυτος θα μας βρει οταν οι δονησεις μας ειναι αρκετα υψηλες και για αρκετο καιρο. Εμεις ομως οφειλουμε να προσπαθουμε να τις συντηρουμε οσο υψηλοτερες γινεται, ωστε να αυξανουμε τις πιθανοτητες
Να το πως τα συνθεσαμε ολα
Στοχαστης
Ο Κυριος Ημων Ιησους Χριστος Σωτηρ σωζει τον κοσμο απο την αμαρτια και το Πασχα μας υπενθυμιζει τα Παθη την Αναστασηιου μας που θηκΘειαΠαθηΑναστασηΚυριουθυσιαστηκεεμαςανθρωπουςυς.
ΑπάντησηΔιαγραφήΤι εγινε χαλασε το μαγνητοφωνο; Χαχα! Κωστας.
ΑπάντησηΔιαγραφή