Ο Πυθαγόρας, εκτός
των εξωτερικών ελεύθερων ακροατών, κατέτασσε τους Εσωτερικούς μαθητές σε
τέσσερις διακεκριμένους βαθμούς:
Ι. ΔΟΚΙΜΟΙ
1ος
Βαθμός: Ακουσματικοί
Διδάσκοντο:
-Το μυστικό της δυαδικότητας
του ανθρώπου (σώμα-ψυχή)
-Την απόρρητη
ψυχολογία
-Την στάθμιση και
καταγωγή της ψυχής
ΙΙ. ΔΙΔΑΣΚΑΛΟΙ
2ος
Βαθμός: Μαθηματικοί (εσωτερικοί-κάθαρση)
Διδάσκοντο:
-Αριθμολογία,
αριθμοσοφία (ιερός λόγος)
-Θεογονία
3ος
Βαθμός: Σεβαστικοί
Διδάσκοντο:
-Την σημασία και αξία
των ονείρων
-Την πρακτική της τεχνικής
ύπνωσης και διοράσεως
-Κοσμογονία,
ψυχολογία (πεπρωμένα της ψυχής μετά θάνατον)
4ος
Βαθμός: Πολιτικοί (Σοφία-Μύστες)
Διδάσκοντο:
-Την τέχνη να
ηγούνται, να κατευθύνουν τους ανθρώπους
-Πραγματοποιούσαν:
Την αλήθεια στην
διάνοια
Την αρετή στην ψυχή
Την αγνότητα στο σώμα
Οι Πολιτικοί
διδάσκοντο το δύσκολο και αχάριστη τέχνη να ηγούνται και να κατευθύνουν τους
ανθρώπους. Μελετούσαν με προσοχή τις αρχές μιας ορθής διακυβέρνησης των λαών.
Μετά τον θάνατο του Διδασκάλου, οι μεγάλοι νομοθέτες του Τάγματος όπως ο
Ζάλευκος και ο Χαρώνδας, διατύπωσαν και εφάρμοσαν νόμους μεγάλου ενδιαφέροντος
επί του κοινωνικού πεδίου. Να μια σύντομη περίληψη των αρχών τους:
Οι θεοί
είναι το θεμέλιο πάσης αυθεντίας. Η κυβέρνηση, οι Νόμοι, η δικαιοσύνη,
απορρέουν από αυτούς. Η αναγνώριση της πνευματικής ιεραρχίας, είναι η βάση αυτής
ταύτης της κοινωνικής τάξεως.
Πρέπει
συνεπώς να υπακούουμε στους Νόμους και να αγωνιζόμαστε κατά της παρανομίας.
Ιδιαίτερη φροντίδα πρέπει να δίδεται στην κοινωνική αγωγή της νεότητας.
Οι
ηγεμόνες και οι κυβερνήτες, πρέπει να είναι αμερόληπτοι και αξιοπρεπείς. Να
συμπεριφέρονται ως πατέρες προς τους διοικούμενους.
Πρέπει
να τηρούνται τα θέσμια ως προς την λατρεία των προγόνων, τον σεβασμό των γονέων,
το πνεύμα της οικογένειας, την άσκηση της φιλοξενίας, την μετριοφροσύνη και τον
αυτοσεβασμό.
Έτσι η
κοινωνία θα είναι ευτυχής και θα ευημερεί. Επιβάλλεται ο αφοπλισμός των
σκεπτικιστών, των σοφιστών και άλλων αρνητικών, κλπ.
Ο
Ιππόδαμος, άλλος Πυθαγόρειος νομοθέτης, δίδασκε ότι η εθνική κοινωνία βασίζεται
επί της ομοφωνίας όλων των πολιτών, επί της ενότητας αυτής και επί της αρμονικής
συναλλαγής όλων των καθιδρυμάτων.
Ο
άνθρωπος έχει τρία μέσα για να καταστεί καλύτερος. Τους λόγους, την τήρηση των
τοπικών εθίμων και των εθνικών παραδόσεων, και τους δίκαιους νόμους.
Η
ευτυχία όλων επιτυγχάνεται με τον προσανατολισμό των επιθυμιών και των παθών της
νεότητος, προς ιδανικά ευγενή και αφιλοκερδή. Με την καταστολή του μεγάλου
πλουτισμού, την σωστή κατανομή των βαρών και με την ανάπτυξη της συνεργασίας,
όλων των τάξεων της πολιτείας.
Μερικές
πόλεις γνώρισαν υπέρμετρο πλούτο και αφθονία. Μετά εκάμφθησαν υπό τον ζυγό της ηδονής
και της μαλθακότητας. Η μια μετά την άλλη, έπεσαν. Για να αποφύγουμε την
καταστροφή, ας περιορίσουμε την κατάπτωση των θεσμών και των ηθών.
Ο Ζυγός είναι σύμβολο των Πολιτικών.
ΛΥΚΙΟΣ (κληρ.Α.Κ.)
Κανενας δεν αναφέρει όμως την μελέτη ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΟΥ ΕΥ. ΣΠΑΝΔΑΓΟΥ. ΘΕΜΙΣΤΟΚΛΕΙΑ (6ος αιώνας π.Χ.). Ο Διογένης ο Λαέρτιος λόγιος-συγγραφέας την αναφέρει ως Αριστόκλεια ή Θεόκλεια. Ο Πυθαγόρας πήρε τις περισσότερες από τις ηθικές του αρχές από την Δελφική ιέρεια Θεμιστόκλεια, που συγχρόνως τον μύησε στις αρχές της αριθμοσοφίας και της γεωμετρίας. Σύμφωνα με τον φιλόσοφο Αριστόξενο (4οςπ.Χ. αιώνας) η Θεμιστόκλεια δίδασκε μαθηματικά σε όσους από τους επισκέπτες των Δελφών είχαν την σχετική έφεση. Ο μύθος αναφέρει ότι η Θεμιστόκλεια είχε διακοσμήσει τον βωμό του Απόλλωνος με γεωμετρικά σχήματα. Κατά τον Αριστόξενο ο Πυθαγόρας θαύμαζε τις γνώσεις και την σοφία της Θεμιστόκλειας γεγονός που τον ώθησε να δέχεται αργότερα και στην Σχολή του γυναίκες.
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαλησπέρα.