Τρίτη, 16 Ιουλίου 2013

Ισοκράτης …περί Ελληνικής παιδείας



Τι λέει πραγματικά ο Ισοκράτης, για τους μετέχοντες της Ελληνικής Παιδείας. 

Πουθεν δν ναφέρει σοκράτης (οτε λλος λλην συγγραφες) τι “λληνς εσι ο μετέχοντες τς λληνικς παιδείας”. ρσις ατ, τν ποίαν κατά κόρον ξεμεταλεύθησαν τ Μ.Μ.Ε., εναι χαλκευμένη, παράφρασις, παρερμηνεία, διαστρεύλωσις το 50ο δαφίου απ τν “Πανηγυρικν” το σοκράτους, τ ποον ες τν πραγματικότητα διατυπώνει, σαφς, τελείως αντίθετη ννοια. (Γι’ ατ δν πιθυμον κάποιοι ν διδάσκωνται τ ρχαα λληνικ εις τ σχολεα: γι ν μπορον διάφοροι πιτήδειοι, ν ρμηνεύουν τ ρχαα κείμενα πως τος βολεύει).
σοκράτης, λοιπν, πλέκων τ γκώμιον τς πνευματικς αγλης τν θηνν, γράφει π λέξει:
“…. ΤΟΣΟΥΤΟΝ Δ’ ΑΠΟΛΕΛΟΙΠΕΝ Η ΠΟΛΙΣ ΗΜΩΝ ΠΕΡΙ ΤΟ ΦΡΟΝΕΙΝ ΚΑΙ ΛΕΓΕΙΝ ΤΟΥΣ ΑΛΛΟΥΣ ΑΝΘΡΩΠΟΥΣ, ΩΣΘ΄ ΟΙ ΤΑΥΤΗΣ ΜΑΘΗΤΑΙ ΤΩΝ ΑΛΛΩΝ ΔΙΔΑΣΚΑΛΟΙ ΓΕΓΟΝΑΣΙΝ, ΚΑΙ ΤΟ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΟΝΟΜΑ ΠΕΠΟΙΗΚΕ ΜΗΚΕΤΙ ΤΟΥ ΓΕΝΟΥΣ, ΑΛΛΑ ΤΗΣ ΔΙΑΝΟΙΑΣ ΔΟΚΕΙΝ ΕΙΝΑΙ, ΚΑΙ ΜΑΛΛΟΝ ΕΛΛΗΝΑΣ ΚΑΛΕΙΣΘΑΙ ΤΟΥΣ ΤΗΣ ΠΑΙΔΕΥΣΕΩΣ ΤΗΣ ΗΜΕΤΕΡΑΣ Η ΤΟΥΣ ΤΗΣ ΚΟΙΝΗΣ ΦΥΣΕΩΣ ΜΕΤΕΧΟΝΤΑΣ.”

Τ ρμα “πεποίηκε” κα τ τ παρμφατον “δοκεν”, τ ποα χρησιμοποιε σοκράτης, δν χουν τεθ τυχαίως. πως παρατηρε κα σχολιογράφος τν Κωδίκων, σοκράτης πάντοτε “σαφε τ λέξει κέχρηται” (vita 1.10). Σημειωτέον δ, τι συνεπλήρωνε κα τελειοποιοσε τν “Πανηγυρικ” περισσότερο π δέκα τη, προκειμένου ν τν παγγείλη κατ τν κατοστν λυμπιάδα – τ 380 π.ν.χ.-, που, ς γνωστν, συμμετεχον ΜΟΝΟΝ λληνες.
Τ
ρμα “ποι” σημαίνει κατασκευάζω, φτιάχνω, δημιουργ. Τό μέσον (μέση φων) “ποιούμαι” σημαίνει πολαμβάνω, νομίζω: “συμφορν ποιομαι” = θεωρ ς συμφορν (νάλογες σημερινς κφράσεις: “περιποιημένη συμπεριφορ”, “κατασκευασμεύνη πόθεσις”, “φτιαχτ ζήτημα”.
Τ
δ ρμα “δοκ” σημαίνει ποθέτω, νομίζω, φαντάζομαι: δοκε = φαίνεται, ν ντιθέσει πρς τν πραγματικότητα. “Τά δοκούντα –μόνον – τ δοκοντι εναι ληθ” τονίζει Πλάτων ες τν διάλογον “Θεαίτητος” (158 Ε).
σοκράτης λοιπν πλς διαπιστώνει:
πόλις μας (δηλαδή α θναι, λλς λλάδος κατ τν Θυκυδίδη), τόσον χει φήσει πίσω της (“πολέλοιπε”, “ξεπέρασε”) ς πρς τν φρόνησιν τος λλους νθρώπους, στε ο μαθητα αύτς γιναν διδάσκαλοι λλων κα τ νομα τν λλήνων πεποίηκε ( = δημιούργησε τν πεποιημένην, πλαστν ντύπωσιν) δοκεν εναι ( =ν φαίνεται τι εναι –δίχως μως ν εναι) χαρακτηριστικν χι πι το γένους λλ τς διανοίας κα ν ποκαλονται λληνες (δν τος ποκαλομε μες) μλλον ο μετέχοντες τής μετέρας κπαιδεύσεως παρ (ο μετέχοντες) τς κοινς φύσεως ( =γεννήσεως, καταγωγς).
Δηλαδ, κάτι παρόμοιο μ ατ πο γίνεται σήμερα μ τος καθηγητς ξένων γλωσσν. Ο μαθητα λένε: “ γαλλίδα”, “ γερμανίδα”, “ γγλος”, κ.ο.κ., ννοώντας τος -λληνες- καθηγητς, ο ποοι διδάσκουν ατς τς γλσσες.
Γι’ατ κριβς λληνικ γλσσα τακτοποίησε τ νεφυν πρόβλημα, καθορίζοντας ς “λληνίζοντας” (κα χι “λληνας”) τος ξένους τος διδάσκοντας λληνικ. τσι χομε τος “λληνίζοντας” ουδαίους, δηλαδ τος μιλοντας τν λληνικν, κα γενικς τος συγγραφες, ο ποοι ες τ κράτη τς νατολς, λλ κα τς Δύσεως, μιλοσαν, γγραφον κα δίδασκον τ λληνικ.
λληνιστς” μέχρι σήμερα, εναι λληνόγλωσσος λλοδαπς, καθηγητς τν λληνικν. Λόγου χάριν, Γαλλίδα λληνίστρια Ζακλν ντ Ρομιγ, σπανς λληνιστς Φεδερίκο Σαγρέδο, σπανς λληνιστς Χουν Κοντρχ, καθηγητς ες τ πανεπισήμιο st. Andrews τς Σκωτίας, ποος ναγράφει εδήσεις στν ρχαία λληνικ γλσσα, στν στοχρο του http://www.akwn.net/ κ..
Κα γι ν μν πάρξη τυχν παρεξήγησις γύρω π τν λέξι “μαθητα” (ο ταύτης μαθητα γεγόνασι διδάσκαλοι τν λλων) διευκρινίζομε τι ο μαθητα ο ποίοι συνέρρεον ες τς Σχολς τν θηνν δν σαν μόνον λληνες, λλ κα ξένοι π νατολ κα Δύσι. Ατο, γυρίζοντας στς πατρίδες των, δίδασκον λληνικ ς “λληνες διδάσκαλοι” κα μετέπειτα “λληνοδιδάσκαλοι”.
(Απόσπασμα επιστολής τής εξαιρέτου φιλολόγου Άννας Τζιροπούλου – Ευσταθίου, πρός τόν πρόεδρον τής Δημοκρατίας κ. Κων. Στεφανόπουλο, τήν 6η Νοεμβρίου τού 2000, η οποία εδημοσιεύθη σέ τεύχος τού περιοδικού “ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΑΓΩΓΗ”)

2 σχόλια:

  1. http://www.artemis-sorras.com/

    Α-Ω

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. " Ποθεί η καρδιά να'ρθει εκείνη η ώρα "

    Όταν τα όνειρα θα γίνουν φωτιά και μονοπάτι μας ,
    τις παραφυάδες που θέριεψαν να κάψουν , να δείξουμε και πάλι την αγάπη μας ,
    σε αυτό που ακλόνητα μας κρατά σ'αυτήν την γη ,
    να γίνει η ευχή να πιάσει τόπο να αναδειχτεί της Ιστορίας το μεράδι μας .

    Αυτές οι Ιαχές που μας καλούνε να ορθώσουμε και πάλι το ανάστημα ,
    σ'αλλοεθνών τα σχέδια που δίνουν στην ζήση μας εκείνο το ανάθεμα
    ένας λαός που ΛΕΥΤΕΡΑ έχει μάθει, για δουλικό τους πλέον να προσκυνά ,
    να μάθουν πως οι Έλληνες δεν σβήνουν, γιατί ξυπνάνε των Ελλήνων τα Ιερά .

    Και εγώ με εκείνους θέλω ν'ανταμώσω που τους περισσεύει κάτι από καρδιάς
    δίχως κορώνες, μα ούτε και μίση, να τους φωνάξουμε όλοι μονομιάς
    πως όσο χάρηκαν χαρήκαν Ξυπνήσαμε και είμαστε εδώ ,
    γιατί η εξουσία που ζητάνε σ'εκείνους δεν ανήκει μα ... ανήκει μόνο στον ΛΑΟ .

    ΜΕ ΤΟΝ ΕΙΛΙΚΡΙΝΗ ΜΟΥ ΣΕΒΑΣΜΟ ( στους φίλους θαμώνες αυτού του ιστότοπου ...τους ΦΙΛΟΥΣ ΜΟΥ )

    Α Ρ Μ Α Γ Ε Δ Ω Ν

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Αφήστε το σχόλιό σας
Φίλοι του ιστολογίου, παρακαλώ να κάνετε ελεύθερα τον σχολιασμό σας, αλλά να απέχετε από ύβρεις και προσβολές προσώπων, καθώς και να χρησιμοποιείτε την Ελληνική γλώσσα και γραφή (όχι greeklish). Προσβλητικά και υβριστικά σχόλια θα διαγράφονται. Επίσης διαγράφονται spam και διαφημίσεις άλλων ιστολογίων, αλλά και κάθε άλλο σχόλιο που δεν συνάδει με το ύφος και το ήθος που ορίζει ο δημιουργός και διαχειριστής του ιστολογίου.

Τα σχόλια ελέγχονται πριν δημοσιευθούν.


.